In KMar Wereldwijd laten we elke maand collega’s aan het woord die in het buitenland actief zijn voor de Koninklijke Marechaussee. Deze keer eerste luitenant Gijs van 103 Marechaussee Eskadron (103 Maresk) die met zijn peloton naar Spanje vertrok voor de oefening Angel Guardian.
“Het was op z’n zachtst gezegd een bewogen maand voor 103 Maresk. Terwijl er twee pelotons in Duitsland zaten voor oefening Fighter Lion en tien collega’s observant waren bij een oefening in de Verenigde Staten, reisde ik begin juni met mijn peloton af naar Spanje. Met zo’n vijfhonderd MP-collega’s uit dertien verschillende landen trainden we een week lang op het uitvoeren van combat support MP-taken.
De oefening begon voor ons direct bij vertrek. In drie dagen tijd legden we met vijftien voertuigen in konvooi zo’n tweeduizend kilometer af. De eerste overnachting, de Rest Over Night, was op een kazerne in de buurt van Lyon. De tweede op een kazerne bij Girona.
Je kunt je voorstellen dat zo’n verplaatsing een hele onderneming op zich is. Heel goed om dit een keer te oefenen. Als het er echt op aankomt, gaat dit riedeltje voor ons immers ook lopen. Weliswaar op een versnelde manier, maar de procedures zijn hetzelfde.
“De ene keer stuurde ik vanaf de commandopost aan, de andere keer vanuit het veld.”
In Spanje begon de oefening vanaf de kazerne. We doorliepen dagenlang van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds diverse scenario’s, om vervolgens te starten aan het zogeheten 36 uurs-scenario dat vanaf woensdagochtend in ging. Hiervoor zijn we naar een andere kazerne in de buurt verplaatst, waar we tot en met donderdagavond een doorlopend scenario voor de kiezen kregen.
Zo stonden we om half drie ’s nachts bij diverse checkpoints of moesten we vroeg in de ochtend een konvooi beveiligen en begeleiden. Verder hebben we geëxperimenteerd met onze nieuwe Harris-radio’s door in het zeer bergachtige oefengebied collega’s tactisch de berg te laten beklimmen. Vanaf hier fungeerden zij vervolgens als tussenstation, zodat we in het hele oefengebied verbinding tot stand konden brengen. Onwijs waardevol om te ervaren. Op het moment dat je continu doordraait en niet weet wat er wanneer gaat komen, merk je dat het extra belangrijk is om je personeel en spullen altijd gereed te hebben.
Mijn persoonlijke taak was opdrachtafhankelijk. De ene keer kreeg iedere groep een eigen opdracht die ik vanaf de commandopost aanstuurde. De andere keer kregen we een grote opdracht die we met drie of vier groepen tegelijkertijd moesten uitvoeren. Dan moest er in het veld een sturingselement boven de groepscommandanten zitten, dat was ik dan.
Op pelotonsniveau werd veel samengewerkt met onder andere Portugese collega’s.
Al met al een heel afwisselende taak. En dat alles in een internationale setting. Op pelotonsniveau heb ik bijvoorbeeld veel samengewerkt met de Spanjaarden, Portugezen en Canadezen. Dan kom je er toch snel achter dat wij al heel erg gericht zijn op dat ‘groene’ optreden, waar andere landen soms nog veel ‘blauwer’ zijn en denken. Na de oefening kregen we dan ook terug dat men onder de indruk was van ons niveau. Dat geeft zeker een goed gevoel!
Als eskadron zitten we nu nog in de fase waarin we vooral bezig zijn met niveau twee, het groepsoptreden. Het pelotonsoptreden, zoals we nu in Spanje hebben beoefend, was nieuw voor ons. En dan meteen vier dagen lang, met een temperatuur ver boven de dertig graden, in verschillende scenario’s met twaalf andere landen. Ga er maar aan staan.
“Ik denk dat ik namens alle collega’s spreek als ik zeg dat we superpositief terugkijken op deze week.”
Ik denk dat ik namens alle collega’s spreek als ik zeg dat we superpositief terugkijken op deze weken. We hebben onwijs hard gewerkt en nemen een goed gevulde rugzak aan ervaringen mee terug naar Nederland. Hetzelfde geldt voor de collega’s die terugkomen uit Duitsland en de Verenigde Staten.
Nu is het een kwestie van evalueren. Wat ging er goed, wat kon er beter en op welke punten moeten we ons als pelotons- en eskadronskader richten de komende tijd. En dan in volle kracht toewerken naar 2027: het jaar dat we een volledig MP-eskadron inzetbaar moeten hebben.
Adios!”
Eerste luitenant Gijs
Pelotonscommandant 2de Peloton
103 Marechaussee Eskadron