Waardering bemanning Zr.Ms. Evertsen voor inzet in Middellandse Zee
“Veel Nederlanders voelden zich betrokken bij jullie welzijn. Mensen thuis volgden vanaf de bank het nieuws over toenemende agressie in het Midden Oosten, maar jullie voeren er op af.” Dat zei minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius in Den Helder tegen de bemanning van Zr.Ms. Evertsen. Die ontving vandaag uit haar handen de Herinneringsmedaille Internationale Missies.
Het eremetaal is een waardering voor de activiteiten van de bemanning in de Middellandse Zee afgelopen voorjaar. De Evertsen werd toen ingezet om de Franse Carrier Strike Group tegen drones en raketten in de wateren bij Cyprus te verdedigen, maar ook dit bondgenootschappelijk grondgebied. Dat gebeurde vanwege de oorlog in het Midden-Oosten. Eenmaal in de Middellandse Zee verkeerde het schip meerdere keren in verhoogde paraatheid, maar dit leidde niet tot het gebruik van wapens.
Samenwerking
Yeşilgöz-Zegerius prees de flexibiliteit, daadkracht en samenwerking binnen Europa die de bemanning tijdens de opdracht had getoond, maar vergat ook de achterblijvers niet. “Ook uw thuisfront had een missie: de boel draaiende houden. Langer dan verwacht. Deze medaille is daarom deels ook voor hen.”
Zr.Ms. Evertsen sloot 6 februari aan bij het Franse vlootverband voor een internationale oefening. Tijdens de vaart richting de Baltische Zee begon de oorlog tussen de Verenigde Staten/Israël en Iran. Het vlootverband kreeg vervolgens een nieuwe opdracht in de Middellandse Zee. Hierop volgde het Franse verzoek of de Evertsen deel kon blijven uitmaken van de taakgroep, het Nederlandse marineschip bleef hierdoor 3,5 maand van huis in plaats van de geplande 2 maanden.