Opgave defensie kan niet zonder goede arbeidsvoorwaarden
Defensie maakt zich in een snel tempo klaar om ons eigen grondgebied en dat van bondgenoten te verdedigen. Om te kunnen groeien moeten we de huidige collega’s behouden en tegelijkertijd nieuwe collega’s aantrekken. Goede arbeidsvoorwaarden helpen daarbij. Staatssecretaris Derk Boswijk en de vakbonden hebben de nieuwe afspraken samen vastgelegd in een onderhandelaarsresultaat 2026-2028.
Defensie vraagt steeds meer van het personeel. De manier van oorlogsvoering waar Defensie rekening mee houdt, vraagt nieuwe vaardigheden en capaciteiten, maar ook inzet van alle kennis en ervaring die bij Defensie beschikbaar is.
Defensie wil daarom ervaren medewerkers behouden en nieuwe medewerkers aantrekken. Om dit te bereiken moet Defensie meer dan ooit inspelen op de behoeften van huidige en toekomstige medewerkers. Het vandaag voorgelegde onderhandelaarsresultaat sluit daar op aan.
Het salaris stijgt met 6,5% op 1 september 2026 en met 2% op 1 januari 2028. Daarnaast gaat Defensie medewerkers beter belonen voor operationele inzet en onregelmatig werk.
Om meer nieuwe medewerkers aan te trekken, gaan de salarissen voor militairen in opleiding omhoog. Ook wordt het mogelijk om op latere leeftijd als beroepsmilitair bij Defensie te beginnen. Daarnaast zijn er nieuwe laagdrempeligere mogelijkheden afgesproken om als beroepsmilitair, reservist of burger bij Defensie te komen werken.
Om militaire expertise zo lang mogelijk te behouden kunnen beroepsmilitairen die onder de nieuwe diensteinderegeling vallen er vrijwillig voor kiezen om langer door te werken.