Coen Heil
sergeant Jasper Verolme
Zr.Ms. De Ruyter maakt rechtsomkeert voor mogelijke internationale inzet
Na bijdragen aan operaties in de Rode Zee en Gele Zee, zou Zr.Ms. De Ruyter eigenlijk koers zetten richting Hawaii. Het liep echter anders, waardoor het luchtverdedigings- en commandofregat nu naar het Midden-Oosten vaart voor mogelijke deelname aan een internationale missie rond de Straat van Hormuz. Commandant van Zr.Ms. De Ruyter kapitein-luitenant ter zee Rodger de Wit ziet hoe zijn bemanning nu moet overschakelen. Een mooi moment om contact op te nemen met de commandant en hem een zestal vragen voor te leggen.
Hoe werd aan boord gereageerd toen duidelijk werd dat de reis naar Hawaii niet doorging?
“Uiteraard was het jammer met hier en daar teleurstelling. We hadden nog een mooie en interessante vaarperiode voor de boeg. Sommige mensen hadden plannen gemaakt, ook met familie. Maar we wisten dat er een mogelijkheid was dat we moesten omdraaien. Met dat in het achterhoofd is dat nu werkelijkheid geworden. Daarmee gaat de bemanning professioneel om. Het is ook inherent aan ons vak.”
Zr.Ms. De Ruyter vertrok op 12 april richting de Indo-Pacific.
‘Uiteraard was het jammer met hier en daar teleurstelling’
Hoe is het om ineens te switchen van een oefenprogramma naar een mogelijke inzet?
“Pacific Archer is een 160 dagen tellende inzet en altijd een inzet geweest. De fase waar we nu naartoe zouden gaan, bestond uit grote multinationale oefeningen. Op dit moment weten we overigens nog niet of we daadwerkelijk ingezet worden en hoe dat eruitziet. In de afgelopen maanden hebben we al uitgebreid geoefend en hebben we ook met verhoogde alertheid gevaren door de Rode Zee en Bab-el Mandeb, de cruciale smalle zeestraat tussen Jemen en Djibouti/Eritrea. We zijn dus in principe gereed voor elk scenario. Nu blazen we het stof er weer wat vanaf, zodat alle aangeleerde procedures scherp blijven.”
De bemanning kreeg een warm welkom op Zuid-Koreaanse bodem en is gereed voor elk scenario. Commandant De Wit (links) ontving bloemen.
Hoe bereidt u de bemanning voor op wat er mogelijk komt?
“Door te oefenen en te trainen. We hebben ons eigen oefenprogramma gemaakt en gaan daarbij uit van het worstcasescenario. We weten nog niet wat het gaat worden, maar als je daarop voorbereid bent, kan het uiteindelijk alleen maar meevallen. Daarop richten we ons nu.”
Een mogelijke internationale missie rond de Straat van Hormuz vraagt om de capaciteiten van het Nederlandse fregat.
‘We weten nog niet of we daadwerkelijk ingezet worden en hoe dat eruitziet’
Is het schip zelf klaar voor een eventuele inzet?
“Materieel gezien wel. Kleine gebreken heb je altijd, maar daarvoor hebben we een technische dienst aan boord. Zij houden het platform in goede staat. We zijn hard aan het werk om ervoor te zorgen dat we gereed zijn voor een eventuele inzet.”
“We hebben ons eigen oefenprogramma gemaakt en gaan daarbij uit van het worstcasescenario.”
Wat kunt u zeggen over de mogelijke rol van Zr.Ms. De Ruyter in de regio?
“Tot op heden is nog onbekend óf we worden ingezet en hoe die inzet eruit gaat zien. Dat hangt samen met de ontwikkelingen in de regio. Uiteindelijk is het aan de politiek om daarover te besluiten. We weten wel dat er op multinationaal niveau wordt gepland voor een mogelijke missie onder leiding van de Britten en Fransen. Daarbij is Nederland nauw betrokken. Wat onze rol daarin wordt, weten we nog niet. Wij zijn een luchtverdedigings- en commandofregat. Gezien onze capaciteiten ligt het voor de hand dat we daarvoor zullen worden ingezet, als het zover komt.”
Er is een circa tweehonderdkoppige bemanning aan boord.
Wat is u ten slotte het meest bijgebleven de voorbije twee maanden?
“Van alles en nog wat. Dat begint vanaf de pre-deployment training op de uitreis in de Middellandse Zee, tot aan de passage door de Rode Zee. Daarvoor hadden we toch al uitgebreid geoefend en getraind, aangezien we in dat deel voorbereid waren op het hoogste geweldsspectrum. Verder natuurlijk ook de mooie havenbezoeken in de regio met bijbehorende programma's. En ook het doorkruisen van de Zuid-Chinese Zee en het ondersteunen van de missies in deze regio. Dus veel facetten.”
Een lading postzakken valt de bemanning ten deel.
Wereldreis krijgt andere wending
Zr.Ms. De Ruyter vertrok op 12 april voor de reis naar de Indo-Pacific. Op het programma stonden onder meer de internationale oefeningen Rimpac en Pacific Dragon bij Hawaii. Gevolgd door een bezoek aan het Caribisch gebied. Die plannen zijn voorlopig van tafel. Het schip heeft rechtsomkeert gemaakt en vaart richting het Midden-Oosten.
Daar wacht mogelijk een rol binnen een internationale coalitie die de vrije doorvaart in en rond de Straat van Hormuz moet waarborgen. Naar verwachting bereikt het luchtverdedigings- en commandofregat de regio binnen enkele weken.
Zr.Ms. De Ruyter bereikt naar verwachting over enkele weken de regio.