Sla over en ga naar de inhoud

Installeer de app

Voeg de app toe aan uw beginscherm voor snelle en makkelijke toegang.

  1. Tik op
  2. Kies 'Zet op beginscherm' of 'Add to Home Screen'
Vrouwelijke militair in uitrusting.

Vrouwen in de spotlights in nieuwe campagne

Gelijke waardering voor vrouwen en mannen, gelijke verantwoordelijkheden en gelijke verwachtingen. Die waarden gelden bij Defensie. Dat laat de nieuwe campagne zien die vandaag live is gegaan. In beeld zijn daadkrachtige vrouwen, die actief deelnemen aan militaire oefeningen. Defensie hoopt met de clip vrouwen te overtuigen om onder de wapenen te komen.

De krijgsmacht heeft de ambitie in 2030 30% vrouwen binnen de gelederen te hebben. Daarbij gaat het om militairen, reservisten en burgercollega’s. Het percentage vrouwen bij Defensie stijgt gestaag en bedraagt op dit moment 19,4 procent. Het afgelopen jaar is het bestand aan militaire vrouwen met ruim 300 vrouwelijke collega’s toegenomen.

Talent

De campagne maakt duidelijk dat de wereld van Defensie een krachtig alternatief is voor de burgermaatschappij. Daar worden vrouwen nog vaak onderschat en beoordeeld op hun geslacht in plaats van hun talent. Ze krijgen vaak minder betaald dan mannen en bereiken de top niet snel. Zouden ze soms minder ambitieus van karakter zijn?

Dat is niet hoe Defensie het ziet. De krijgsmacht biedt vrouwen juist een systeem van gelijkheid. Ook als zij een uniform dragen, zijn ze niet anders. Dat maakt Defensie de uitgelezen plek voor vrouwen om een bijdrage te leveren. Ze doen ertoe, dat is het uitgangspunt.

Helft arbeidsmarkt

Staatssecretaris Tuinman onderstreept het belang van de campagne. “Vrouwen beslaan de helft van de arbeidsmarkt, maar helaas hebben we nog te weinig vrouwelijke collega’s. We hebben hen echt iets te bieden. Een interessante en veelzijdige baan met veel verantwoordelijkheid. Waarbij het draait om de bijdrage aan het team.”

De campagne met vrouwen in de spotlights valt onder de overkoepelende wervingscampagne ‘Tijd voor Defensie’.