Sla over en ga naar de inhoud

Installeer de app

Voeg de app toe aan uw beginscherm voor snelle en makkelijke toegang.

  1. Tik op
  2. Kies 'Zet op beginscherm' of 'Add to Home Screen'
De staatssecretaris met 2 mannen van NAVAL Group.

Staatssecretaris Tuinman neemt kijkje bij onderzeebootbouwer Naval Group

Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman was gisteren op de scheepswerf van Naval Group in Cherbourg. Daar worden de 4 Orka-klasse onderzeeboten voor Defensie gebouwd. De eerste contracten met Nederlandse onderaannemers zijn inmiddels afgesloten. Ze betreffen onder meer  hydraulische systemen en watervoorziening aan boord. Behalve het belang van deze samenwerking, onderstreepte Tuinman dat de bijdragen van Nederlandse bedrijven leiden tot het succes van het project.

De staatssecretaris kreeg in Normandië gezelschap van onder andere Pierre Eric Pommellet en Laurent Espinasse, respectievelijk de CEO en Executive Vice President Submarines van Naval Group. Het gezelschap kreeg een rondleiding over de werf, waar op dit moment de bouw van Franse onderzeeboten op stapel staat. Op termijn volgt de bouw van de onderzeeboten voor Nederland. De eerste boot wordt naar verwachting in 2033 geleverd, de laatste in 2037.

Nederlandse onderzeeboten

Het programma voor de vervanging van Nederlandse onderzeeboten ligt op schema. Op dit moment hebben de engineering en het ontwerp van de Orka-klasse de volle aandacht. Daarnaast is men al bezig met de voorbereidingen voor de ondersteuningsfase in de periode dat de eerste boot wordt geleverd. Ook de transitie van de Onderzeedienst naar de komst van de nieuwe onderzeeboten is in beweging.

Bezoek aan werkplaats en scheepslift

Tuinman bezocht onder meer de ‘Legris’-werkplaats, een van de belangrijkste productiehallen voor onderzeeboten. Deze hal speelt een cruciale rol in het vervaardigen van de drukrompen en andere structuren van de onderzeeboten.

De scheepslift is eveneens een indrukwekkend onderdeel van de werf. Momenteel wordt die gebruikt voor de afronding van de bouw van de Franse SSN De Grasse. Tuinman zag bij de scheepslift hoe de bemanning dagelijks samenwerkt met de teams van Naval Group om de onderzeeboot te testen.

De rondleiding in de in aanbouw zijnde SSN Rubis maakte het bezoek compleet. Zowel de Franse SSN De Grasse als de SSN Rubis behoren tot de Suffren-klasse voor de Marine Nationale. Hierop is Orka-klasse voor Nederland gebaseerd.

De complexiteit van planning, bouw en integratie van verschillende delen van de nieuwe boot werd meteen duidelijk. Het gaf een goede indruk van de technologische en industriële expertise die nodig is voor de bouw van de toekomstige Nederlandse Orka-klasse.

Bij afsluiting van het bezoek werd nog eens stilgestaan bij de goede projectvoortgang van de Orka. Die biedt kansen voor de Nederlandse industrie. Tot slot benadrukten Tuinman en Pommellet de succesvolle samenwerking tussen de betrokken partijen nog maar eens.

Met veel Nederlandse partijen zijn raamwerkovereenkomsten gesloten of orders geplaatst in verband met de Orka, zoals: RH Marine, Royal IHC, Van Halteren, Optics11, Verebus, MARIN, Bolidt, Combimac, Hatenboer, TNO, en Nevesbu en Solico.